11.4.12

Good and Evil

Esta semana santa estuve en Londres y, lógicamente, no me podía ir sin asistir a algún musical del West End. Llevo muchísimo tiempo queriendo ver Wicked y, aunque no es originario de UK, ¡no me pude resistir!

El musical Wicked, The untold story of the witches of Oz, está basado en la novela de 1995 “Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West” por Gregory Maguire. Ésta novela, a su vez, basada en la conocida historia de “El Maravilloso Mago de Oz”, libro infantil escrito por Lyman Frank Baum y publicado en 1990, aunque vista desde otro punto de vista: El de la Bruja mala del Oeste o Elphaba Thropp.

Stephen Schwartz (música y letra) y Winnie Holzman (libreto) adaptaron la historia a la versión escénica, centrándose en la desconocida amistad entre G(a)linda la Bruja Buena del Norte y Elphaba la Bruja Mala del Oeste, que fueron compañeras de habitación en la universidad. Así, en 2003 se estrena un nuevo musical que sorprende por su historia y paralelismos con el Mago de Oz, revelando al espectador los secretos de esta conocida historia y emocionando planteando el verdadero sentido del bien y el mal. La puesta en escena y el vestuario acompañan a una obra especial y poco corriente.

Aunque la obra tuvo críticas dispares que llevaron a varios cambios en guión y música antes de ser llevado a Broadway, la acogida del público fue unánime. Y es ese mismo público el que reniega de algunas actrices que llevan a cabo estos 2 papeles principales, sin poder olvidar a las originales: Christine Chenoweth e Idina Menzel.

El musical ganó diversos premios y se llevó a diferentes ciudades del mundo (aunque todavía no existe versión en español) y, por supuesto, al West End londinense en 2006.

El show del sábado 7 de Abril 2012 a las 19.30 contó con las actrices Gina Beck dando vida a G(a)linda y Nikki Davis-Jones a Elphaba.

Gina me hizo reír, como requiere su papel, en una interpretación notable. Pero fue Nikki quien me sorprendió, siendo la actriz secundaria para el papel de Elphaba que normalmente es llevado a escena por Rachel Tucker. De por si es un personaje que emociona, pero la voz e interpretación de Niki fueron excelentes y verdaderos. Ella y sus aportaciones personales eran Elphaba. Es difícil crear esa sensación con una interpretación más que vista y de la que se espera un estándar difícil de alcanzar.

En definitiva, reí, lloré y me fui queriendo leer Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West! Wicked, el musical, emociona con su historia que recuerda a nuestra infancia pero se convierte en adulta y dura, personajes de los que te enamoras, música y libreto atrapante.

Casi me muero al final del primer acto. No entendía la locura alrededor de la canción Defying Gravity, por más que me escuchaba la banda sonora una y otra vez, veía videos, etc, no me emocionaba. Ahora la entiendo. No hay que ver el número musical por si sólo y en video, ¡hay que ver el acto completo en el musical!


No existe el ser humano malo, sino el confundido. ¿No te parece?


Es difícil imaginar otra G(a)linda que no sea Kristin Chenoweth. Me hubiera encantado verla en vivo. / It's difficult to imagine a better G(a)linda thank Kristin Chenoweth. I would have loved to see her live. 






This Easter I was in London and, of course, I couldn’t leave without attending a West End musical. I was dying to see Wicked and, although it’s not originally from the UK, I couldn’t resist!

Wicked, The untold story of the witches of Oz, is based on the 1995 novel “Wicked: The Like and Times of the Wicked Witch of the West” by Gregory Maguire. This novel is also based on a well-known classic: The Wonderful Wizard of Oz, children’s book written by Lyman Frank Baum, published in 1900, but seen from another perspective: From the Elphaba Thropp’s, Wicked Witch of the West.

Stephen Schwartz (music and lyrics) and Winnie Holzman (book) adapted the story to a stage version, focusing on the strange and unpredictable friendship between G(a)linda the Good Witch of the North and Elphaba the Wicked Witch of the West, who were roommates in college. Thus, in 2003 premiers a new musical that surprises with its history and parallels with the Wizard of Oz, showing the audience the secrets of this famous story and thrilling to pose the true sense of right and wrong. The staging and costumes accompany this special and unusual work.

Although the show had mixed reviews that led to several changes in script and music before being brought to Broadway, the public acceptance was unanimous. And that same public denies accepting some actresses who perform these 2 major roles, unable to forget the originals: Christine Chenoweth and Idina Menzel.

The musical won several awards and was taken to many cities of the world (although there is not a Spanish version yet) including, of course, London’s West End in 2006.

The show on Saturday April 7, 2012 at 7.30pm had actresses Gina Beck giving rise to G (a) linda and Nikki Davis-Jones to Elphaba.

Gina made me laugh, as required by her role, in a remarkable performance. But it was Nikki who surprised me, being standby for the role of Elphaba, normally performed Rachel Tucker. In itself, it is a moving character, but the voice and interpretation of Niki were excellent and true. She and her personal contributions actually were Elphaba. It is difficult to create that feeling when performing a well-known and too many times seen character, leaving very high expectations.

I laughed, cried and left wanting to read Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West! Wicked, the musical, is moving thanks to a story that recalls our childhood but becomes adult and hard, characters with whom you fall in love, catchy music, lyrics and book.

I almost died at the end of the first act. I did not understand the devoutness around the song Defying Gravity, though I heard the soundtrack over and over again, saw videos, etc, it didn’t really get to me. Now I understand. Do not watch the musical number by itself and in video, you must see the whole act in the musical!

There are no evil human beings, but confused ones. Don’t you think?

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